Hår-tips

Här kommer ett par tips om du liksom jag tillhör den grupp blondiner som fuskar till det med slingor/blonderingsprodukter då och då. Det är lätt, om inte oundvikligt att håret får en orange ton. Det beror på att de mörka pigmenten bleks, men inte försvinner helt vid blekningen. Om man låter blekningen sitta i längre än rekommenderat får man räkna med att håren blir jättesköra och det kan i värsta fall sluta med att håret "går av" när du sätter borsten i det (!)

Så vad ska man då göra för att få ett snyggt (o)naturligt blont svall?
  • A och O är att ta det lugnt med blekningen och låt det gå ett tag emellan behandlingarna så håret hinner återhämta sig. Ska du blondera helt och hållet (a la Graaf in the ´90) så bör du göra det på salong där de bara färgar utväxten och skyddar det redan blonda. Det är mycket lättare att färga någon annan efterson man inte ser sitt egna hår så bra, men övning ger färdighet...
  • Använd "silvershampoo" ett par gånger i veckan. Det finns olika varianter, en del ska verka 3-5 min, en del ska sköljas ur på en gång men kompletteras med ett "silverbalsam/inpackning". Jag brukar använda kms (shampoo+ balsam/inpackning och Joico shampoo.
  • Använd en återuppbyggande inpackning. Min favorit för blont/skadat hår är: K-PAK från Joico
Kram
Emelia


Kommentarer

Fyll i för att kommentera:

Ditt namn:
Kom ihåg mig till nästa gång!

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar till Emelia:

Trackback
RSS 2.0